Formthotics

Formgjutna ortopediska

fotinlägg

Formthotics formgjutna ortopediska fotinlägg får du gjorda hos Phoenix Kliniken. Dessa är flyttbara mellan dina skor och görs direkt till dig. Rätt fotinlägg väljs ut och korrigeras så du känner att fotinläggen och skorna är som gjorda för dig.

Formthotics fotinlägg passar de flesta typer av skor och aktiviteter och vi utvärderar vilken typ som passar dig bäst samt kan ytterligare korrigera med pelotter eller kilar om det behövs.

Fotvårdsbehandling hos medicinsk fotterapeut ansluten till Sveriges Fotterapeuter

Rekommenderas av läkare och terapeuter över hela världen då det ger optimal support och minskar slitage på kroppen.

Formthotics har gjort fotinlägg till skor i mer än 30 år och hjälpt många med ömhet och smärta i både fötter, knän, hälsenor, lår, höfter och rygg. Ger optimal support av fotens anatomi och tryckpunkter.

Kostnad

För dina Formthotics fotinlägg

Utformning av fotinlägg*: 830 kr

Fot/ben/gånganalys**: 430 kr

*Öppet köp tillämpas ej på formgjutna fotinlägg, då dessa specialanpassas efter just dina fötter.

**Analysen tar 30 min och är en engångskostnad. Denna görs endast vid ditt första inköp av fotinlägg. Du bör ha på dig ett par byxor som är lätta att dra upp ovanpå knä.

Finn första lediga tid!

Ring för att boka!

Ökad stabilitet

Formthotics fotinlägg både förebygger och reducerar smärta i fötter, hälar, underben, knä, höft och rygg.

Den djupa hälkoppen ger ökad stabilitet och kontroll för hälen. Stötabsorberingen minimerar kraften ifrån hälen och upp i benet. Foten stabiliseras i sin neutrala position och ger stöd längs medial sida. Detta utan att "låsa" foten och förhindra fotens naturliga rörelse av pronation och supination.

Positiva effekter

Med Formthotics fotinlägg undgår du för stor rotation i fötter och ben, och reducerar därmed risker för skada och smärta som kan fortplanta sig långt upp i kroppen.

Fotinläggen har mycket positiva effekter på hälsmärta, ömma fötter, främre underbensrotation, inåtrotation av underbenet, knäsmärta, inåtrotation av låret, höftsmärta, muskulär obalans i bäckenregionen, ländryggsmärta, smärta i ryggen, halgus valgus, plantar faschit, Mortons syndrom, hopparknä, benhinneproblem etc.

Förebyggande och behandlande

Formthotics kan användas både som förebyggande och behandlande. Ofta är vi inte skapta med ett "perfekt" fotvalv och behöver då få rätt stöttning för att inte felbelasta knä och rygg. Inläggen är sedan flyttbara mellan olika skor och kan med fördel användas dagligen.

Under de senaste året har det gjorts en stor undersökning på företag men väldigt bra effekter. Anställda som står och går till stor del av sin arbetstid har utvärderat effekten av att ha formgjutna inlägg i sina skor. Man har bland annat upplevt mindre trötthet i fötter ben och rygg, minskad smärta, mindre ömma fötter samt att det upplevs skonsamt för knäna.